Een landingspagina is een speciaal gemaakte pagina om heel doelgericht een bepaalde doelgroep bezoekers om te zetten in doelgerichte leads. Landingspagina’s zijn een van de meest belangrijke elementen om van je website bezoekers leads te genereren.
Dit omdat de deze pagina’s speciaal afgestemd zijn om dit type bezoekers te bedienen en te verleiden. Het spreekt dan ook voor zich dat een landingspagina een veel grotere conversiegraad heeft dan andere webpagina’s.

Focus
Een landingspagina zorgt er voor dat de focus van je bezoekers op 1 specifiek onderwerp komt te liggen, een aanbieding van een product of dienst. Het doel hiervan is om de aandacht van die aanbieding zo min mogelijk af te leiden. Het doel van de landingspagina is dan ook alleen maar: het doen van een aanbieding door middel van een lead formulier.
Het converteren van bezoekers in leads is makkelijker gezegd dan gedaan. Er zijn een aantal zaken die het percentage leads van je pagina kunnen verhogen.

1. Gebruik alle belangrijke elementen van een effectieve landingspagina
Een landingspagina bevat de volgende elementen:
• Een titel en optioneel een subtitel
• Een korte beschrijving de waarde van de aanbieding
• Tenminste 1 bijpassende aanbieding
• Optioneel bijpassende testimonials of privacy policy
• En het belangrijkste: het formulier waar de bezoeker zijn/haar informatie naar je kan verzenden voor de follow-up

2. Verwijder het hoofdmenu
Als een bezoeker eenmaal op je landingspagina terecht is gekomen, is het belangrijk dat deze daar blijft. Zorg dus dat er op die pagina geen andere linkjes zijn die de aandacht van de bezoeker af kunnen leiden zodat ze de pagina weer verlaten zonder dat de bezoeker tot actie is overgegaan. Het handigste is dat je het hoofdmenu op die pagina verwijderd.
Tenzij landingspagina’s gebruikt worden om een nieuw product of dienst te lanceren. In dat geval worden landingspagina’s voor SEO doeleinden gebruikt om traffic naar de site te genereren en s het juist handig om het menu in beeld te laten om de bezoeker te verleiden verder te klikken.

3. Zorg voor consistentie van je CTA
Zorg dat je CTA (call to action) consistent is en zowel in je titel, beschrijving en boven je formulier staat.

4. Meer is minder
Pas de ‘keep it simple, stupid’ filosofie toe op je landingspagina’s. Een te volle pagina resulteert in afleiding, verwarring en zal de bezoekers bedwelmen met informatie.

5. Onderstreep de waarde
Voeg korte maar krachtige highlights toe in een paragraaf of via bullet points met de waarde van de aanbieding. Zorg dat jouw aanbieding aansluit bij een specifieke behoefte, probleem of interesse van de bezoeker.

6. Zorg voor social sharing buttons
Vergeet niet social sharing buttons op een prominente plaats op de landingspagina te plaatsen.

7. Creëer meerdere landingspagina’s om meer leads te genereren
Bedrijven krijgen 55% meer leads wanneer ze hun landingpagina’s uitbreiden van 10 naar 15. Hoe meer content, aanbiedingen en landingpagina’s je creëert, hoe meer kansen je hebt om een lead te krijgen.

8. Vraag alleen de informatie die je nodig hebt
Er is geen regel voor hoeveel informatie je moet vragen in je formulier. Het beste is om alleen die informatie te vragen die je nodig hebt voor een gekwalificeerde lead. Hoe meer velden een bezoeker moet invullen, hoe meer werk, en hoe meer kans dat de bezoekers afhaakt wat dan weer ten nadele van de conversie uitpakt. Een tip is dat je het beste zelf je formulieren kunt testen m.b.t. invultijd en gebruiksvriendelijkheid.

9. Gebruik geen ‘akkoord’ button
Gebruik geen button onder het formulier met woorden zoals ‘bevestig’ of ‘akkoord’. Niemand wil ‘akkoord’ gaan met iets. Gebruik in plaats daarvan bijvoorbeeld: ‘vraag je gratis E-book aan’, ‘Schrijf je in voor onze nieuwsbrief’, ‘download whitepaper’. Maak de button groot en kleurrijk. Deze lijst is met behulp van de blog “11 simple (but critical) tips for creating better landing pages” (geschreven door Pamela Vaughan) op hubspot.com tot stand gekomen.

10. Maximaliseer het vertrouwen d.m.v. het plaatsen van betrouwbare elementen
Mensen zijn zich meer dan ooit bewust van het opgegeven van persoonlijk informatie dan ooit tevoren. Hier kun je wat aan doen:
• Voeg een linkje naar je privacy statement toe
• Gebruik een versleutelde pagina en laat dit weten op de pagina
• Voeg recensies en logo’s van klanten toe.

11. Laat het formulier korter lijken
Soms vullen mensen een formulier alleen al niet in omdat deze lang en tijdrovend lijkt. Probeer een formulier kleiner te laten lijken door bijvoorbeeld 2 kolomen met velden naast elkaar te plaatsen zodat je formulier meer horizontaal is dan verticaal. Of gebruik zogenaamde slimme velden of plaats de velden op meerdere pagina’s en verbind deze met een ‘volgende’ knop. Je kunt ook de ruimte tussen de velden kleiner maken en de titels van de velden kort en niet boven, maar voor het veld te plaatsen.

We helpen u graag bij het opzetten van goede landingspagina’s